Route: 3 weken Italië met eigen auto

Afgelopen zomer was ik 7 maanden zwanger en daarom gingen wij met onze eigen auto op vakantie naar Italië. Het voordeel hiervan was dat ik ver van te voren alle hotels al had geboekt, maar deze kon ik allemaal kosteloos annuleren voor het geval de zwangerschap niet zo zou verlopen als gehoopt en we toch liever thuis zouden willen blijven. Gelukkig voelde ik me helemaal prima, en dus hebben we heerlijk samen door Italië getrokken, de laatste vakantie met zijn tweetjes voordat onze kleine spruit geboren werd!

Genieten van een heerlijke pizza met uitzicht op het Comomeer

Zo zag onze route eruit:

Dag 1:
Thuis → Gersau (Zwitserland), 8 uur rijden

In Gersau aan het Vierwoudstedenmeer hadden we een overnachting in een eenvoudig hotel met prachtige ligging en uitzicht over het meer. Na het ontbijt de volgende morgen hoefden we nog maar een paar uur te rijden naar onze eerste bestemming aan het Comomeer.

Dag 2:

Gersau → Vercana (Comomeer), 3 uur rijden

Dag 3:
Omgeving rond Vercana bekijken. Omdat ik hoogzwanger was en het behoorlijk warm was, hebben wij op ons gemakje een mooie waterval bekeken en zijn we daarna lekker terug gegaan naar Vercana om met een ijsje van het uitzicht te genieten.

Dag 4:

Vercana → Orentano (Toscane), 4,5 uur rijden

Onze heerlijke agriturismo in Toscane

Dag 5 t/m 7:

In Toscane is erg veel te zien en te doen. We gingen een dag naar Pisa, een dag naar Lucca en bleven een dagje lekker bij het zwembad van onze agriturismo.

Dag 8:

Orentano → Napels, 5,5 uur rijden

Dag 9 en 10:Napels en omgeving. Wij bleven 1 volle dag in in Napels (hierover later meer). De tweede dag bezochten we Herculaneum. Omdat onze auto perfect geparkeerd stond in de binnenstad, namen we het treintje, dit werkte ideaal. Op dag 11 hebben we met onze eigen auto na het uitchecken Pompeii bekeken voordat we onze reis weer vervolgden.

Bij binnenkomst heb je direct een prachtig uitzicht over Herculaneum

Dag 11:
Napels → Terracina, 2,5 uur rijden

Terracina is een badplaats in de regio Lazio. Voor ons een logische plek om te bezoeken, omdat ik hier als kind al veel kwam en ik er familie in de buurt heb wonen. Er zijn in deze regio meerdere mooie badplaatsen te vinden, zoals Gaeta, Sabaudia en Sperlonga bijvoorbeeld.

Dag 12 t/m 15:

We hielden lekker een paar dagen vakantie, bezochten wat familie, een ruïne op een rots in Terracina en lagen lekker met een boek aan het zwembad.

Dag 16:

Terracina → Florence, 4 uur rijden

Dag 17:

Bezoek aan Florence. Wij kozen hier voor een camping met zwembad. Een gratis shuttlebus brengt de gasten van en naar het centrum. Een ideale uitvalsbasis dus voor een kort bezoek aan deze prachtige stad!

Dag 18:

Florence → Pratteln (Zwitserland), 6,5 uur rijden.

Om het wat rustiger aan te doen boekten we een overnachting op de terugweg in Zwitserland.

Dag 19:

Pratteln → Thuis, 7 uur rijden.

En toen zat onze vakantie er weer op! Vanwege mijn zwangerschap deden we het wat rustiger aan dan normaal, maar het was een heerlijke reis en hebben toch een hoop van Italië kunnen zien op deze manier.