Route 3 weken INdonesië

Ben je van plan een rondreis door Indonesië te maken, maar weet je niet goed welke route?
Vandaag deel ik de route die wij volgenden tijdens eens reis van 3 weken door Indonesië. We bezochten dit keer de eilanden Sumatra, Bali en Gili Trawangan.

Deze reis is ideaal als je zoveel mogelijk van het land wilt zien en beperkt de tijd hebt. Indonesië is ontzettend groot en veelzijdig, dus als je langer de tijd hebt is het zeker leuk om langer op 1 plek te blijven. Helaas hebben wij die luxe niet, maar we willen toch zoveel mogelijk van het land zien. Daarom leggen wij vaak flinke afstanden af en proberen we onze tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

Voor het stuk op Sumatra hadden we de hele route dezelfde chauffeur met auto. Op Bali regelden we het vervoer ter plekke.

Dag 1: Vlucht naar Medan.

Dag 2: Aankomst in Medan en daarna meteen door naar Bukit Lawang (nog 3,5 uur rijden).

Dag 3: Jungletrekking Bukit Lawang/Gunung Leuser NP.

Dag 4: Vrije tijd in Bukit Lawang (of een tweedaagse trekking doen).

Dag 5: Verder reizen naar Berastagi (5 uur rijden).

Dag 6: Hike naar de top van de Sibayak vulkaan, hotsprings en fruitmarkt bezoeken.

Dag 7: Naar Samosir Island in Lake Toba (3 tot 4 uur rijden, inclusief ferry). Onderweg stoppen bij de Sipisopiso waterval.

Dag 8: Dagtour Lake Toba.

Dag 9: ’s Ochtends in 3 a 4 uur naar Medan rijden, ’s middags Maimun Palace en de Jama Masjid bekijken.

Jama Masjid, Medan

Dag 10: Naar Denpasar, Bali vliegen en daarna meteen doorrijden naar Lovina (nog 2.5 uur).

Dag 11: Dagtour rond Bedugul en Munduk.

Dag 12: Dolfijnen tour (vroeg in de ochtend, daarna kun je nog gaan snorkelen bijvoorbeeld).

Dag 13: In 2,5 uur naar Amed rijden en ’s middags het waterpaleis in Tirtagangga bekijken.

Dag 14: Scooter huren en verschillende snorkelplekken langs de kust bezoeken.

Met een scooter ontdek je Bali pas écht!

Dag 14: Fastboat naar Gili Trawangan nemen.

Dag 15 en 16: Gili Trawangan. Regel zeker een snorkeltour!

Dag 17: Fastboat naar Padangbai, Bali. Dan meteen door naar Ubud (ongeveer 1,5 uur rijden).

Dag 18: Ubud. Wij gingen ’s ochtends raften en deden ’s middags een superleuke kookles.

Dag 19: Ubud.

Dag 20 en 21: Vlucht naar huis. Wij hadden een extra lange overstap in Singapore, zodat we de stad nog in konden met de gratis stadstour die het vliegveld aanbiedt.