Reisverslag Texel, Landal Vennenbos en Pairi Daiza (met baby)

Onze grote vakantie van 2020 zit er weer op. Dit keer geen verre reis, maar lekker dichtbij en voornamelijk in eigen land. We zouden eigenlijk naar Frankrijk gaan, eerst naar Normandië, dan door naar de Loire om vervolgens onze vakantie af te sluiten met een spectaculaire overnachting in de dierentuin Pairi Daiza in België. Voor ons een perfect reisje dichtbij huis met baby, maar helaas gooide het coronavirus roet in het eten.

Een bijzondere overnachting in de mooiste dierentuin van Europa

Normandië stond al langer op ons lijstje, omdat we de D-Day stranden graag een keer willen zien. We hebben dit tripje expres bewaard omdat we al een tijdje een kinderwens hadden, en ons dit een praktisch reisje leek om met baby te doen. Dit jaar stond daarom dus meteen een reisje naar Frankrijk op de planning.

Aangezien we een maand van te voren een knoop moesten doorhakken in verband met de mogelijkheid om nog te annuleren, besloten we half mei dat we niet naar Frankrijk zouden gaan. Texel stond ook hoog op mijn lijstje en omdat de overnachting in België niet geannuleerd kon worden, bleef deze staan en boekten we voor de tweede week van onze vakantie een midweekje Landal Vennenbos, lekker dichtbij de grens.

En ik moet zeggen, Texel is ons supergoed bevallen. Het gaf ons echt een vakantiegevoel en we hebben weer een uniek stukje van ons eigen mooie land kunnen ontdekken waar we nog niet eerder geweest waren.

Ik had best een lijstje met dingen die ik graag wilde zien en hoewel ik dat niet verwacht had (onze kleine man doet nog lekker 2 dutjes per dag), is dat allemaal gelukt! Op maandag zijn we aangekomen en hebben we ons in ons huisje geïnstalleerd. Op dinsdag zijn we ‘s ochtends gaan zwemmen op het vakantiepark (daarover volgt later een uitgebreid artikel).
‘s Middags zijn we naar het Juttersmuseum Flora geweest. Deze stond bovenaan mijn lijstje, want ik houd wel van wat bij elkaar gescharrelde troep. Het museum is best groot en ontzettend leuk opgezet, met zowel binnen als buiten exposities en een groot picknickveld met speeltuin.
De volgende dag stond er voor de ochtend een wandeling door het Krimbos op de planning. Hier konden we vanaf ons vakantiepark zo in lopen en we zaten niet aan openingstijden vast, zodat we om 08.30 meteen op pad konden. Zo waren we mooi weer op tijd terug voor het dutje van onze uk. ‘s Middags gingen we naar Ecomare. Ontzettend leuk en leerzaam, zowel voor volwassenen als ouders. Senna vond de vissen en dieren interessant en keek zijn ogen uit bij de verschillende aquaria.

Op donderdag werkte het weer niet erg mee. We bleven de ochtend daarom in het huisje (we wilden eigenlijk een strandwandeling maken bij de vuurtoren). ‘s Middags klaarde het iets op, dus gingen we naar de schapenboerderij om lammetjes te knuffelen. Superleuk voor kids, met een speeltuin, horecagelegenheid, winkel en veel loslopende boerderijdieren.
Onze laatste dag hebben we ‘s ochtends alsnog een strandwandeling gemaakt bij de vuurtoren. Vanwege het coronavirus was de vuurtoren gesloten, maar op het brede strand was het heerlijk wandelen in de zon. Na de lunch bezochten we Kaap Skill, een musuem over onderwaterarcheologie, strandjutterij en met een klein openlucht museum, wat bij ons altijd in de smaak valt.

Onze blije gup keek zijn ogen uit in het Juttersmuseum Flora

Op zaterdag was het helaas weer tijd om naar huis te gaan. We hadden hier best nog een weekje extra willen blijven! Maar om de rit naar België wat in te korten gingen we onze tweede week naar Landal het Vennenbos. In het weekend zijn we 2 nachtjes thuis geweest. Normaal heeft tussendoor thuis komen zeker niet mijn voorkeur (ik vind toch dat dat het vakantiegevoel echt wel onderbreekt), maar zo konden we mooi alle was bijwerken, op vaderdag langs onze ouders gaan en het scheelde weer een paar honderd euro. Het Vennenbos is voor ons nog geen uur rijden, dus maandagmiddag vertrokken we op ons gemak, zodat we direct ons huisje in konden.

Op het Vennenbos hebben we vooral vakantie gehouden. Over het park gewandeld en elke dag eventjes gezwommen. In verband met het coronavirus moest je op de dag van aankomst voor elke dag een blok van 2 uur kiezen om te gaan zwemmen. Na elk blok werd het zwembad leeggeveegd voor de volgende groep bezoekers. Ondanks dat het jammer was dat je niet zomaar even spontaan een keertje extra kon gaan zwemmen (zeker met het warme weer vorige week), vonden wij dat het erg goed geregeld was zo. Het was niet druk in het zwembad dus afstand houden lukte prima. Ook over dit park volgt binnenkort een uitgebreidere review.

Echte nostalgie bij Landal het Vennenbos

En na deze midweek volgde de klapper van deze vakantie: een overnachting in de prachtige dierentuin Pairi Daiza! Sinds kort hebben ze een resort, waar je een hotelkamer kunt boeken met zicht op bepaalde dierenverblijven. Wij kozen een kamer bij de ijsberen, op de begane grond aan het verblijf, zodat de ijsberen letterlijk langs je raam zwommen. Wat een fantastische ervaring was dat! We hadden een heerlijke, ruime kamer met prachtige badkamer en natuurlijk fantastisch zicht op de ijsberen. Om het arrangement compleet te maken waren avondeten en ontbijt inbegrepen, evenals wat frisdrank op de kamer en een kleine attentie, echt super! We hebben 2 dagen genoten van het prachtige park en ook veel tijd op onze bijzondere kamer doorgebracht. Deze overnachting was niet goedkoop, maar zeker de moeite waard en naar mijn mening krijg je veel waar voor je geld.

Wij sliepen in de tweede kamer op de onderste verdieping
Het bijzondere uitzicht vanuit onze kamer
De kamer zelf was ook heerlijk!

We hebben dus een heerlijke vakantie gehad als gezinnetje en echt genoten van elkaar, Texel en de prachtige dierentuin. Normandië en de Loire wachten nog wel een jaartje op ons ;).