Reisverslag rondreis India, Nepal en China deel 1

Nu we alweer een paar weken thuis zijn vond ik het toch wel tijd worden voor een reisverslag van onze totale reis van Delhi naar Peking. Hier komt alvast het eerste deel, van India!

Zondag 7 augustus:
Gisteren zijn we om 15.05 uur opgestegen in Brussel. Na een tussenstop van bijna 5 uur in Dubai en een erg goede vlucht met Emirates zijn we om 09.25 uur mooi op tijd geland in Delhi. Dit was onze eerste vlucht met Emirates, maar het is ons zeer goed bevallen. Goede beenruimte, goed entertainment systeem, goed eten en veel en vriendelijk personeel. Omdat we een overstap hadden die langer dan 4 uur duurde, kregen we bovendien een “meal voucher” om om het vliegveld wat te eten.
Nadat we onze bagage van de band hadden gehaald en zoveel mogelijk geld gepind hadden, zijn we naar uitgang 6 gelopen, waar onze chauffeur Babu ons keurig stond op te wachten. We kregen meteen een mooie bloemenslinger om als welkomstgroet en natuurlijk voor “good luck”. Babu heeft ons naar ons hotel gebracht, waar weer eerst nog even hebben uitgerust op onze kamer, voordat we de stad in gingen.

’s Middags hebben we alvast een stukje van Delhi bekeken. We zijn eerst naar het Rode Fort gegaan, waar we kennis hebben gemaakt met de drukte van India. Toen we net binnen waren barstte er een enorme bui los, maar gelukkig duurde dit maar een paar minuutjes en konden we schuilen tussen de overdekte souvenirkraampjes. Het Rode Fort is prachtig, maar vanwege de voorbereidingen voor een feestdag later die week konden we niet alles van het fort bekijken.
Vanuit het Rode Fort zijn we naar Humayun’s Tomb gereden, die heel hoog op mijn lijstje stond. Deze tombe zou een inspiratiebron geweest zijn voor de Taj Mahal en is echt prachtig! Wat ik vooral zo mooi vind aan dit soort bouwwerken in India, is al het groen en de ruimte er omheen. Vanuit de drukke stad ga je de tuinen van een monument in en bevindt je je in een oase van rust, terwijl je toch midden in de stad bent!

Om 17.00 uur moesten we bij Neha Gupta thuis zijn, voor onze kookles. Eerst zijn we naar een marktje geweest, waar ze ons uitleg gaf over de verschillende kruiden. Natuurlijk hebben we ook nog wat kruiden gekocht om mee naar huis te nemen.
Eenmaal terug bij het huis van Neha kregen we wat lekkere hapjes voordat we aan de slag gingen. We hadden zelf uit een aantal gerechten mogen kiezen en alles was al voorgesneden en voorgekookt, dus we konden meteen aan de slag. Toen we klaar waren hebben we natuurlijk superlekker gegeten.

Babu heeft ons weer bij ons hotelletje afgezet. We slapen in een huis in een luxe woonwijk. Het hotel heeft maar een paar kamers, alles is superschoon en we zitten op een hele rustige plek. Ideaal om na een lange reis even bij te komen en te wennen aan Incredible India!

Maandag 8 augustus:
Vandaag zijn we om 10.30 uur met Babu op pad gegaan om nog wat meer bezienswaardigheden in Delhi te bekijken. Heerlijk om na de eerste dag op ons gemak te kunnen beginnen, wanneer wij dat willen. Het ontbijt was trouwens dik in orde bij Colonel’s Retreat, ons hotelletje, we zijn echt heel tevreden hierover en kunnen het iedereen aanraden die graag de rust opzoekt in Delhi.
We hebben dus nog een aantal bezienswaardigheden bekeken in Delhi. We zijn begonnen bij e Qutb Minar, een islamitische minaret uit de 13e eeuw. Ook hier omheen ligt weer een mooie, rustige tuin. Daarna zijn we langs de Lotustempel gereden. Deze is gesloten op maandag, maar Babu wist wel een plekje waar we hem vanaf een afstandje toch goed konden zien. Verder zijn we vandaag nog bij Raj Ghat geweest, de plek waar Ghandi gecremeerd is. Daarna heeft Babu ons naar het Ghandi museum gebracht, welke je gratis kunt bezoeken en waar we lekker wat verkoeling op konden zoeken in de airco. Ook India Gate mocht vandaag natuurlijk niet ontbreken!

Dinsdag 9 augustus:
Inmiddels zijn we in Agra aangekomen, maar niet zonder onderweg een tussenstop te maken bij Fatehpur Sikri. Deze verlaten stad is maar kort bewoond geweest, omdat er een ernstig watertekort was. Nu kun je de verschillende gebouwen en de moskee bezoeken. Hier waren voornamelijk Indiase toeristen, maar het was een prachtige plek in de typisch Indiasche bouwstijl die we de laatste dagen al meer gezien hebben. Babu heeft ons afgezet op de parkeerplaats, waar we met een bus naar de daadwerkelijke site werden gebracht. Hier kochten we een entreekaartje en hebben we op ons gemak rondgekeken. Zeker het stuk van de moskee (wat overigens gratis te bezoeken is), is echt de moeite waard.

Nu zijn we in The Coraltree homestay in Agra, op loopafstand van de Taj Mahal. We hebben net erg lekker gegeten (family style dinner, dus eten wat de pot schaft). Het eten is hier vers en erg smaakvol en ze houden rekening met de westerse magen. Bovendien is het vegetarisch, dus beter kan wat ons betreft niet hier in India! Nu gaan we zo slapen, want morgen moeten we vroeg op om de Taj Mahal bij zonsopkomst te bekijken!

Donderdag 11 augustus:
Gisteren zijn we om 05.15 uur opgestaan, om de zonsopkomst bij de Taj Mahal mee te maken. We waren net een paar minuten voor de zonsopkomst door de security check (die hier trouwens niets voorstel; mannen en vrouwen moeten in aparte rijen door elektronische poortjes, die óf niet werken óf constant piepen. Vervolgens word je errug vluchtig gefouilleerd en dan mag je doorlopen). Helaas was het echt heel erg bewolkt, waardoor de mooie zonsopkomst nogal in het water is gevallen. Dat hebben wij weer, we hadden best een paar uurtjes langer kunnen slapen eigenlijk… We waren gelukkig wel de drukte mooi voor op deze manier en hebben de Taj op ons gemak in alles rust kunnen bekijken. Hij is mooier, maar vooral veel groter dan ik had gedacht! Echt heel gaaf om hier nu echt geweest te zijn. Rond een uur of 8 waren we weer terug bij ons hostel voor het ontbijt. Daarna hebben we Agra Fort en de Baby Taj bekeken. Het fort in Agra is nog mooier dan het Rode Fort in Delhi en de Baby Taj is weer eens een prachtige tempel omringt door een mooie, rustige tuin. Vanuit het fort is overigens de Taj heel goed te zien. Dan valt ook weer op hoe ontzettend groot deze prachtige graftombe is.

Omdat we met de nachttrein naar Varanasi zouden gaan, mochten we nog tot ’s avonds in het hotel blijven. We hebben laat geluncht en kregen weer de heerlijkste gerechten en verse chapatti’s voorgeschoteld.

Babu was allang met onze meeste bagage vertrokken naar Varanasi, want die had een rit van ongeveer 10 uur voor de boeg. Wij zijn met ongeveer 1,5 uur vertraging rond 22.00 uur met de trein vertrokken en inmiddels zijn wij ook aangekomen in Varanasi. De trein is ons erg meegevallen, maar we hadden dan ook de duurste klasse, de 2AC. We hadden dus airco en twee bedjes boven elkaar. Je kunt de compartimenten alleen met een gordijntje afsluiten, dus een ketting met slot is eigenlijk wel nodig om je bagage vast te leggen. Reizigers uit de lagere klasse kunnen trouwens niet in je wagon komen, maar toch zie je dat iedereen zijn bagage vastlegt. Vanochtend om 08.50 uur zouden we aankomen in Varanasi, maar de trein had 3,5 uur vertraging. Babu stond ons op te wachten en we hadden hem onderweg hierover gesmst, dus hij wist ervan. Hij moest er wel om lachen toen we zeiden dat we te laat waren, want we waren precies op tijd zei hij. Deze trein heeft gemiddeld namelijk altijd 3 uur en 3 kwartier vertraging en rijdt dus vrijwel nooit op tijd…

Voordat we naar ons hotel gingen, heeft Babu ons nog naar Sarnath, een boeddhistisch pelgrimsoord, en een hindoeïstische tempel gebracht. Daarna hebben wij bij onze homestay, Granny’s Inn, onze spullen achtergelaten en zijn we met een tuktuk door de stad gegaan. De tuktuk chauffeur heeft ons verschillende bezienswaardigheden in de stad laten zien en heeft ons tegen 19.00 uur uitgelegd hoe we bij Dashashwamedh Ghat kwamen voor de avondceremonie. Helaas stond het water door de hevige regenval zo hoog, dat er geen bootjes het water op mochten. Ook stond het water tot bovenaan de ghats, waardoor we niet erg veel van de ceremonie konden zien. Bovendien was het snikheet, dus na een half uurtje zijn we maar weer terug gelopen naar Granny’s Inn, om ook hier weer aan te schuiven voor een family style dinner.

Vrijdag 12 augustus:
We hebben vandaag een lange reisdag achter de rug. We zijn van Varanasi naar Lumbini, in Nepal gereden. Dit is maar iets meer dan 300 kilometer, maar daar doe je dus een uurtje of 11 over…. Onderweg moesten we natuurlijk ook de grens over tussen India en Nepal. Babu wees waar we precies moesten zijn en bij een klein kantoortje aan de ene kant van de grens haalden we onze stempel om India te verlaten. Gelukkig kregen we voorrang, want er zaten diverse reisleiders met stapels paspoorten van grote groepen. Binnen een paar minuten stonden we dus weer buiten. We reden de grens over en Babu parkeerde weer op de parkeerplaats. Nu moesten we een kantoortje in voor ons visum van Nepal. We vulden het formuliertje in en een aantal minuten later hadden we ook hier weer een stempel te pakken. We moesten nog even wachten tot Babu al zijn papieren in orde had en toen hoefden we nog maar een klein uurtje te rijden naar ons hotel in Lumbini.

Het was al flink donker toen we aankwamen, maar gelukkig konden we in het restaurant van het hotel nog wat te eten krijgen. Nu gaan we lekker slapen, al valt helaas de stroom (en dus de airco) steeds uit, dus het zal een warm nachtje worden. Morgenochtend hebben we de tijd om hier de geboorteplaats van Buddha te bekijken, voordat we weer verder rijden naar Chitwan NP.