Reisverslag India, Nepal en China deel 3

Vandaag alweer het derde en laatste deel van het reisverslag van de reis door India, Nepal en China. Deel 3 bestaat natuurlijk uit het deel van de reis door China!

Vrijdag 19 augustus:
Vannacht zijn we na een vlucht met dikke vertraging aangekomen in Chengdu. We baalden best wel, want we zouden opgehaald worden en wilden vandaag vroeg opstaan om de grote Buddha van Leshan en het Panda fokcentrum te bezoeken. Een combinatietour gaat namelijk pas morgen, maar dan vliegen wij alweer door naar Xi’an (we houden het tempo er lekker in). Uiteindelijk midden in de nacht dus maar een taxi naar het hostel gepakt, met wat hulp van een chinees meisje uit het vliegtuig dat goed Engels sprak, en ons erbij neergelegd dat we de grote Buddha niet meer gaan zien. Er is namelijk ook weer een paar uur tijdsverschil bijgekomen en we zagen het niet zitten te vroeg op te staan vanochtend. Morgen kunnen we nog mee met een tour naar het Panda fokcentrum, voordat we naar het vliegveld moeten, dus dit komt prima uit.

Bij het hostel kregen we een kaart met een wandelroute vanaf het hostel. Er stond bij dat om 11.30 uur de lunchceremonie bij de nonnen erg interessant was. Hier zijn we dus na een laat en uitgebreid ontbijt naartoe gelopen. Met nog 4 andere toeristen namen we plaats in de eetzaal. We kregen een hoop eten opgeschept, en buiten de rijst konden we er niet zo heel veel van thuisbrengen. Het smaakte best, maar we hadden eigenlijk nog maar net ontbeten en omdat we pas net waren aangekomen in China en nog niet zo goed wisten hoe het eten zou vallen, durfden we lang niet alles op te eten. Hier was de non eigenlijk niet zo blij mee, maar gelukkig konden we toch niet verstaan wat ze zei. Na de ceremonie zijn we naar de Wenshu tempel gelopen, waar we in de tuin een kopje thee hebben gedronken, zoals de Chinezen dit ook doen. Je koopt de thee per persoon en krijg een kopje mee. Vervolgens neem je plaats en zetten ze een volle thermoskan water voor je neer. Als deze op is, vraag je gewoon om een nieuwe, heel simpel. Eigenlijk vond ik het veel te warm voor thee, maar we konden dit natuurlijk niet overslaan. Naast ons werd ondertussen bij iemand zijn oren lekker schoongemaakt met een heel scala aan kleine borsteltjes…

Op de terugweg naar het hostel hebben we lekker nog even boodschapjes gedaan bij de Walmart. Wat een luxe weer vergeleken met India en Nepal! Heerlijk in de airco alles kopen waar je zin in hebt en natuurlijk even rondkijken naar alle gekke dingen die ze hier verkopen…

Zaterdag 20 augustus:
Onze vlucht vertrok pas om 14.30 uur, dus vanochtend zijn we naar het Chengdu Panda Breeding Research Center gegaan. Dit was echt een superleuk uitstapje. We hebben veel panda’s gezien en je kunt ze van heel dichtbij zien. In de zomer zitten ze wel veel binnen, omdat het buiten te warm is. Ze leven in het wild namelijk hoger in de bergen, waar het wat koeler is. Je bezoekt de panda’s het beste in de ochtend, dan zijn ze nog wat actiever.
Het allerleukst waren de kleine panda’tjes binnen. Je loopt langs couveuse achter glas en de iets grotere panda’tjes liggen samen op een kleedje of in een box, echt superschattig!
Ook hebben we een aantal rode panda’s gezien en voordat we naar huis gingen, moesten er natuurlijk nog even de nodige panda souvenirs geshopt worden!

Na een prettige vlucht, dit keer zonder vertraging, zijn we nu aangekomen in ons hostel in Xi’an. Morgen gaan we naar het Terracotta leger!

Zondag 21 augustus:
Gisterenavond zijn we over de night market in de moslim wijk gelopen. Hier hebben we wat streetfood geprobeerd. Mijn favoriet was eigenlijk de yoghurt! Heerlijk romige yoghurt in een glazen potje met een rietje, hmm!

Vanochtend na het ontbijt zijn we met de bus naar het terracotta leger gegaan. Dit was heel makkelijk te vinden en bij de bushalte kwamen we de Italiaanse Martina al tegen, die ook uit ons hostel kwam. Samen zijn we dus verder gegaan en een goed uur later waren we bij het Terracotta leger. Hier moet je eerst langs tal van eettentjes en souvenirkraampjes, voor je bij de daadwerkelijke vindplaats komt. De vindplaats is echt ontzettend groot, ze zijn nog bezig met het opgraven en restaureren van de beelden en als je de oppervlakte van het terrein ziet, vraag je je af hoeveel meer beelden daar nog onder verborgen kunnen zitten. We hadden gehoor dat pit 1 het mooiste was en 3 het minste, dus begonnen we bij pit 3, daarna pit 2 en als laatste pit 1. Pit 1 is inderdaad het meest indrukwekkend, al vond ik pit 3 juist omdat hij veel kleiner is ook wel mooi om te zien. We hebben eerst ook nog een stukje van de film gekeken, maar deze vonden we niet interessant genoeg, dus we zijn al snel doorgelopen naar pit 3. Toen we alles gezien hadden zijn we weer terug naar de bus gelopen, maar we zijn natuurlijk niet vertrokken voordat we voor onszelf ook een terracotta beeldje gekocht hadden!

Eenmaal terug in Xi’an hebben we nog de Drum en Bell Tower bekeken en vanavond vertrekken we met de nachttrein naar Datong.

Maandag 22 augustus:
Na een lange treinrit zijn we stipt om 15.30 uur aangekomen in Datong. Dat is nog eens wat anders dan een gemiddelde vertraging van 3 uur in India! Gelukkig hadden we goede instructies gekregen om onze kaartjes op te halen, dit ging heel makkelijk en soepel. Helaas lukte het alleen niet om in Xi’an ook al onze treinkaartjes voor Datong-Beijing mee te krijgen, maar met wat hulp van een Chinees die gelukkig Engels sprak en ons zag zoeken, is dit ook weer gelukt.
De treinrit was erg comfortabel, in een afsluitbare coupé en indien nodig was er genoeg eten en drinken te krijgen. De bedjes en het beddengoed waren ook een stuk moderner en frisser dan in India en ikzelf heb echt heerlijk geslapen tijdens deze lange rit! Ik kan er echt ontzettend genieten om in slaap te vallen op het ritme van de trein, met de gedachte dat je aankomt op een nieuwe, onbekende bestemming…

Ons hotel hier valt wat tegen en de stad zelf is ook weinig sfeervol, maar dit wisten we van te voren. We komen hier voor grotten en de hangende tempel die we morgen gaan bekijken. Via het bureau van CTIS, naast het station hebben we voor morgen een chauffeur geregeld die ons naar beide bezienswaardigheden brengt.

Dinsdag 23 augustus:
Vanochtend na een echt Chinees ontbijt (lees: buiten een gekookt ei moeten wij aan de rest niet denken ’s morgens om 07.00 uur) stonden we om om 08.00 uur klaar bij het bureau van CITS. Onze chauffeur stond ons al op te wachten en bracht ons in ongeveer een uur naar de Hangende Tempel. Deze eeuwenoude, houten tempel is gebouwd tegen een steile rotswand en is echt prachtig! Jammer alleen dat het, zoals overal in China, zo ontzettend druk was met Chinese toeristen. Het werd dus schuifelend een rondje maken door de tempel, maar dit maakte hem niet minder mooi of bijzonder. In de tempel zat een piepklein souvenirwinkeltje, waar ik een prachtig drakenmasker heb gekocht met erg sprekende kleuren. Het wordt denk ik tijd dat ik na de verbouwing een plekje zoek waar ik alle maskers bij elkaar ga hangen. Ik kocht er namelijk ook eentje in Delhi in de vorm van Ganesha van papier maché en vorig jaar kocht ik een masker op de markt in Chichicastenango, Guatemala. Ook in Indonesië kocht ik een paar jaar geleden een maskertje, dus misschien moet ik maar een verzameling beginnen.

Na de hangende tempel zijn we naar de Yungang Caves gegaan. In meer dan 200 grotten vind je hier meer dan 51.000 (!!!) boeddha beelden. Sommige beeldjes zijn heel klein, maar andere ook weer gigantisch groot. Tegen sommige grotten zijn een soort tempels aangebouwd, waardoor je echt naar binnen moet. Op deze plekken zijn de beelden ook het beste bewaard gebleven en hebben ze ook nog prachtige kleuren. Om de kleuren te beschermen mag je hier helaas geen foto’s maken.

Vandaag was de temperatuur gelukkig erg goed te doen en hebben we dus best een relaxt dagje gehad. Op ons eigen tempo konden we alles bekijken en onze chauffeur stond ons steeds weer op te wachten. Morgen gaan we weer verder met de trein, naar het eindpunt van deze reis: Beijing!

Woensdag 24 augustus:
De trein was weer eens stipt op tijd en om 14.16 uur stonden we in Beijing op het treinstation. Hier pakten we de metro richting ons hotel, dat in de oude volkswijken (hutongs) van Beijing ligt. We moesten eventjes zoeken, maar uiteindelijk hadden we het hotel nog best snel gevonden. Het is een prachtig hotelletje in een mooi gerestaureerd pand dat zo typisch is voor deze wijk, met een binnenplaats en maar 1 verdieping. In deze wijk is het niet gebruikelijk dat mensen thuis een badkamer en toilet hebben, dus zit er elke paar honderd meter wel een openbaar toilet. Je moet je alleen wel eventjes over je gêne heen zetten wil je hier gebruik van maken…..

Aan het einde van de dag zijn we nog even naar Wanfuying street gelopen, maar dit is vooral een erg moderne en drukke straat vol winkels. Hier waren we dus zo uitgekeken. Op de terugweg hebben we lekker (maar duur!) gegeten in een groot hotel. Het was dan wat duurder dan we deze reis gewend zijn, maar ik moet zeggen dat mijn wontonsoepje heerlijk smaakte!

Donderdag 25 augustus:
Vandaag hebben we de Chinese muur gezien! We zijn zelf met het ov naar Badaling gegaan. Op zich makkelijk te vinden, maar dan moet de trein wel gaan… We moesten 2 uur wachten op de volgende trein omdat de geplande trein niet ging. Daar ging dus onze planning voor vandaag. We moesten ons er maar bij neerleggen dat we vanmiddag geen tijd meer hadden om in Beijing nog wat te bekijken.
Het treintje naar de muur zat VOL! Toen de poortjes open gingen, was het letterlijk rennen voor een plaatsje (en dat doen Chinezen dus ook). Wij namen genoeg met een plaatjes op de grond en een uurtje later waren we op onze eindbestemming. Vanaf het stationnetje werden we met een bus naar de ingang gebracht, waar we een toegangskaartje voor de muur en de kabelbaan kochten. Het was namelijk best warm en we wisten niet goed hoe lang we anders zouden moeten klimmen en lopen om boven bij de muur te komen. De rij voor de kabelbaan was ook weer lang, maar uiteindelijk stonden we dan bovenop de muur! Toch wel heel gaaf om dit mee te maken en hier daadwerkelijk overheen te lopen. Het was er ontzettend druk met (voornamelijk Chinese) toeristen, maar als je wat verder weg liep werd de stroom toeristen al snel een stuk minder. Als je nog een stuk verder zou lopen zou je de muur echt voor jezelf alleen hebben, maar wij vonden dit niet nodig. Het mooiste is om te zien hoe de muur over de beboste heuvels heen golft, echt een machtig bouwwerk en een prachtig uitzicht!
Vanavond heerlijk gegeten bij een soort van Chinees fastfood restaurant (met noodles, rijst en kip) voor een paar euro. Daarna terug naar ons hutong hotel met ons heerlijk, super comfortabele bed (en dat wil echt wat zeggen in China!).

Vrijdag 26 augustus:
Vandaag is de laatste dag alweer aangebroken. Vanavond laat vliegen we terug naar huis. Vanochtend zijn we na een Chinees ontbijt met verse dumplings, een eitje, watermeloen en een soort bladerdeeg koeken naar de Lama Tempel gegaan. De metro in Beijing is erg uitgebreid en makkelijk te begrijpen, dus dit reist makkelijk en snel. De Lama Tempel was echt prachtig en we hebben hier op ons gemak langs de verschillende tempels en gebouwen gelopen. Hierna zijn we naar het Jingshan Park gelopen, welke achter de Verboden Stad ligt. Vanaf het paviljoen op de heuvel in dit park kijk je uit over de Verboden Stad. Aangezien wij ervoor gekozen hebben de Verboden Stad niet in te gaan (iets met megaveel Chinezen en toegangskaartjes die ’s morgens al op tijd zijn uitverkocht), stond dit hoog op ons lijstje. Het was nog een behoorlijke klim naar boven, maar het uitzicht was prachtig en zo hebben we toch iets van de Verboden Stad gezien. Daarna met de metro verder naar het Tiananmen Plein. Dit is niet echt mooi, maar je moet het natuurlijk wel gezien hebben. We hadden alleen echt geen voeten meer over en voor het eerst deze reis voelde ik me niet zo lekker. Ik heb sinds gisterenavond al wat keelpijn en gewoon geen energie. We besloten dus maar op tijd weer terug te gaan richting ons hotel en hebben onderweg maar weer gegeten bij het restaurantje van gisteren, want dat smaakt gisteren toch wel naar meer.
We hebben ons net even gedoucht en omgekleed in het hotel en hebben al onze spullen nog even goed ingepakt. We vertrekken zo met de metro naar het vliegveld, voor de lange reis terug naar huis.

Zaterdag 27 augustus:
Na twee lange vluchten en een overstap van 4 uur in Dubai zijn we nu weer thuis. Hoewel het een lange reis was, is het me meegevallen. De eerst vlucht heb ik een groot deel van de 8 uur kunnen slapen. In Dubai duurde de controles enzo allemaal best lang. We kregen net als op de heenweg een meal voucher en gingen lekker een ontbijtje halen en toen was het alweer tijd om naar de gate te gaan. De vlucht van Dubai naar Brussel was ook weer zeer aangenaam. Wat spelletjes, een halve televisieserie en een paar maaltijden verder waren we namelijk alweer in Brussel! En nu weer thuis, altijd weer wennen aan het normale ritme en altijd heb ik een beetje heimwee naar de reis. Ik word altijd onrustig als we na een lange reis net thuis zijn en mis het rondreizen dan echt ontzettend. Maar we hebben een mooie reis en een heleboel mooi ervaringen om op terug te kijken en ik kan weer beginnen aan het maken van een mooi fotoboek!
Owja, en natuurlijk moeten de souvenirs meteen even uitgestald worden…