Midweek Drenthe met baby

In november was het zover; ons eerste tripje met baby! Vroeger vond ik een weekendje Centerparcs in eigen land vooral erg burgerlijk, maar nu had ik er al weken ontzettend veel zin in (owjee, ik ben dus ook echt burgerlijk geworden nu…). Lekker een midweekje weg met mijn twee mannen, genieten van elkaar en toch ook nog wat van de omgeving zien.

Het eerste tripje met mijn twee favoriete mannen!

Een omgeving die we bewust hadden bewaard voor deze fase van ons leven. De komende jaren zullen we ook nog mooie reizen naar het buitenland maken, maar we gaan zeker ook op ontdekkingstocht wat dichter bij huis, waar ook ontzettend veel moois en interessants te zien is.

We kozen bewust voor een vakantiepark met een eigen huisje en faciliteiten zoals een binnenzwembad. Nogal cliché, maar Centerparcs was voor ons ideaal. We houden van zwemmen en ook ons kleine mannetje vindt het heerlijk om in het water te dobberen. Bovendien is een eigen huisje waar je zelf kunt koken en alles bij de hand hebt gewoon heel praktisch met een baby en kun je bij Centerparcs gratis een babypakket bij je huisje laten bezorgen, met badje, aankleedkussen, wipstoel, kinderstoel en bedje/box.
We kozen voor een midweek in november; buiten de schoolvakanties en met een kortingscode uit een gratis babydoos extra voordelig. We gingen de laatste week van mijn verlof, zodat het mij in elk geval minder vakantie-uren kostte.

In Drenthe hadden wij nog diverse bezienswaardigheden op ons lijstje staan om te gaan bekijken, en het was de bedoeling om er in deze vakantie zeker 3 van af te strepen: Herinneringskamp Westerbork, de hunebedden en het Boomkroonpad. Helaas was die laatste alleen in het weekend geopend in deze tijd van het jaar, dus we zullen nog eens terug moeten vrees ik.

Met baby het museum van Herinneringskamp Westerbork bekijken

Op de heenweg bezochten we Herinneringskamp Westerbork. Een interessant museum en een grote vlakte waar zich ooit het daadwerkelijke kamp bevond. De weg hiernaartoe is een leuke wandeling door het bos, met de keuze uit 3 verschillende routes. Wij liepen langs de Radio Teleschoop; 14 gigantische schotels en diverse bordjes met uitleg. Eigenlijk bekijk je zo dus twee bezienswaardigheden in één. De wandeling van het bezoekerscentrum naar het kamp langs de radio schotels duurt ongeveer een half uurt. Je kunt ook gratis met de shuttle bus als een wandeling geen optie voor je is (of het gewoon slecht weer is bijvoorbeeld). Wij pakten op de terugweg de shuttlebus, zodat we in het bezoekerscentrum nog de tijd hadden om ons ukkie een flesje te geven voordat we naar ons huisje reden.

Als je Drenthe zegt, zeg je natuurlijk ook hunebedden. Aangezien ik er nog nooit één had gezien in mijn bijna 32-jarige leven, móést en zou ik er minimaal 1 zien. Eigenlijk was dit ook de reden om deze vakantie in Drenthe door te brengen. We kozen ervoor om naar het Hunebedcentrum in Borger te gaan, waar je veel uitleg krijgt in het museum (zowel binnen als buiten) en meteen ook het grootste hunebed kunt bewonderen. Ook hier maakten we voor- en achteraf gebruik van de faciliteiten van het bezoekerscentrum om ons kleine mannetje te verschonen en te voeden. Ook lunchten we hier zelf meteen lekker uitgebreid, we hadden immers vakantie!

D27, het grootste hunebed van Nederland

Het boomkroonpad is in het winterseizoen alleen in het weekend geopend. Deze hebben we dus helaas niet kunnen bezoeken. Eigenlijk was dit niet zo erg, want het heeft heel de week best veel geregend. Op de laatste dag, de dag dat we naar huis gingen, was het erg mooi weer. We besloten daarom toch nog iets leuks te doen en wilden een openlucht museum in de buurt bezoeken. Daar aangekomen bleek deze gesloten in verband met een plaatselijk evenement. Dit werd dit niet op de website vermeld dus we stonden er voor niets. Dan maar op naar huis.
Onderweg kwamen we langs de afslag “Nederlands Openlucht Museum”. Mark vond dit als kind superleuk en ik was er nog nooit geweest, dus een goede reden om hier een stop van te maken. We hebben er eerst geluncht en Senna en flesje gegeven en toen heel de middag door het park gewandeld (in de winter zijn de attracties gesloten maar kun je tegen een gereduceerd tarief wel door het park wandelen, het restaurant en de winkel zijn wel gewoon open). Wat een prachtig museum is dit zeg! Hier komen we zeker nog eens terug als alles open is.

Tilburgse huisjes in het Openlucht Museum

De overige dagen hebben we heerlijk met ons drietjes doorgebracht in ons huisje en op het park. Lekker zwemmen, uit eten, gourmetten en uitslapen (voor zover dat kan met baby). Ontzettend burgerlijk, maar zo fijn samen!

Lekker poedelen in het subtropisch zwembad!

Het is grappig om te merken hoe het tempo met een baby vanzelf wat omlaag gaat, en het uitgavenpatroon wat omhoog. We laten het gewoon over ons heen komen nu en Senna bepaald een beetje de indeling van de dag. Voorheen plande ik alles vol en deden we zo zuinig mogelijk door zelf broodjes mee te nemen bijvoorbeeld. Nu hebben we het wat rustiger aan gedaan en wat meer van de tijd met elkaar genoten, wat echt heerlijk was! Dit soort tripjes zullen de komende jaren vast nog vaker voor gaan komen. En ondertussen sparen we vast voor een paar mooie verre reizen nog voordat Senna straks naar school gaat, want de drang om de wereld te ontdekken is zeker niet verdwenen!