Het meer van Atitlan en markt van Chichicastenango (26-06-2015)

Na een lekker, traditioneel ontbijt in hotel Dos Lunas van Henk en zijn vrouw Lorena zijn we in drie uur met een chauffeur van Dos Lunas naar Panajachel gereden. Ondanks een goed verblijf bij Henk waren we blij dat we Guatamala City weer uit waren. Het hotel lag in een afgesloten, beveiligde compound dichtbij het vliegveld, maar nog was elk terrein hermetisch afgesloten met dichte hekken en prikkeldraad. We hadden al gelezen dat dit geen veilige stad is en zouden en zouden er daarom ook eigenlijk niet verblijven. Maar alles is goed opgelost en rond het middaguur pakten we in Panajachel de lancha die ons over het meer naar het dorpje Jaibalito bracht.
De Vulcano Lodge is een mooi hotel met huisjes in een grote tuin en uitzicht op de vulkanen. We hadden geen tijd meer om een tourtje langs het meer te doen, dus zijn we bij Club Ven Aca uitgebreid gaan lunchen met uitzicht op het meer. Ze hebben ook een mooi zwembad daar waar je als gast gebruik van kunt maken, maar het was eigenlijk net te fris.
De rest van de middag hebben we op de veranda voor ons huisje wat gelezen en om 7 uur konden we aan tafel. Weer lekker gegeten, eerst een soort groentesoepje, dan een salade, dan vis met groenten en als toetje ananascake.
De volgende morgen hebben we om 7 uur de lancha terug naar Panajachel genomen, waar we werden opgehaald om naar Chichicastenango te gaan.
Het busje was afgeladen vol, want elke toerist bezoekt op een donderdag of een zondag de markt in dit kleine dorpje.
We hebben er souvenirs ingeslagen, de kleurrijke begraafplaats bekeken en weer lekker geluncht. Om 2 uur ging het busje weer verder naar Antigua, waar we om 4 uur in plaats van de verwachte 6 uur bij ons hotel werden gedropt. Ik was blij dat de rit erop zat, want deze chauffeur scheurde nogal door de haarspeldbochten in de bergen en ik was echt flink misselijk van deze rit. Achteraf is dit ook niet zo gek als hij dit stuk bijna twee keer zo snel heeft gedaan als overal aangegeven staat!
En nu zijn we dus in Antigua. Gisteren een lekkere pizza gegeten bij de Sunshine bar hier om de hoek en vanochtend willen we de stadswandeling uit de Lonely Planet gaan doen. Om half 2 moeten we bij het chocolade museum zijn, waar we zelf chocola gaan maken!