Delphi (18-05-2015)

Vanochtend zijn we naar Delphi gegaan, op maar enkel minuten rijden vanaf de camping. We hebben meteen onze spullen meegenomen en uitgecheckt, want vanuit Delphi zijn we doorgereden naar Athene, waar we nu zijn.

We begonnen de dag vandaag met een uitgebreid ontbijt met prachtig uitzicht over de Golf van Korinthe. Daarna stonden we binnen no time bij Delphi, waar we over het lager gelegen gedeelte uitkeken over de weg, nog voor we de eigenlijke ingang aan de overkant van de weg gevonden hadden.
Het was vandaag behoorlijk warm, en Delphi ligt tegen een behoorlijk steile helling op. Het was er ontzettend druk, maar de omgeving en de uitzichten maakten het zeker de moeite waard. Qua opgraving waren wij niet heel erg onder de indruk, maar dat komt ook wel een beetje doordat we al zo ontzettend veel opgravingen gezien hebben.
Nadat we het grootste gedeelte op de helling gezien hadden, zijn we nog naar het lager gelegen stuk gelopen. Net als boven staan ook hier resten van eeuwenoude tempels.
Wij mochten van deze vindplaats dan niet ontzettend onder de indruk zijn, maar in de oudheid kwamen van mensen uit de verste uithoeken naar Delphi om het Orakel te raadplegen. Boven zegt de legende dat dit het middelpunt van de aarde is, omdat Zeus twee vogels opliet, die elkaar boven Delphi kruisten.

Na een ochtendje klimmen in de hitte mochten we nog een paar uurtjes in de Aygo, op weg naar Athene. Met de nieuwe Tom Tom van papa hadden we het hotel heel snel gevonden en na een snelle lunch van wat brood met hazelnootpasta en jam hebben we de auto terug gebracht naar het vliegveld. De weg terug was nog een hele rit met de metro, maar de auto is weer heelhuids ingeleverd.

We hebben net een leuk pleintje met een prachtige kerk gevonden hier achter het hotel, waar we vanavond weer lekker gegeten hebben (Mark een pizza, ik moussaka en natuurlijk weer brood met tzatziki vooraf, nu het nog kan!). Morgen gaan we naar het Akropolis en dan hebben we voorlopig wel genoeg oude stenen gezien ;).